mästerkocken tipsar

På min hylla i kylskåpet och köksskåpet trängs endast sainsburys-basics matvaror. För er som inte vet är sainsburys basics ungefär som märket coop x-tra hemma i sverige, fast 100 ggr billigare. Jag brukar alltid handla på det enorma sainsburys i camden town, och jag blir alldeles till mig i trasan när jag ser allt det billiga. Jag proppar korgen full med onödiga varor bara för att jag inte kan låta bli pga priset, det är alltifrån mint-sås (vad sjutton har man det till?) till kidneybönor (herregud! 12 pence! köpköpköp). Visst, mina matkostnader är inte särskilt höga men jag köper bara onödiga saker som jag ändå aldrig äter bara för att de är så BILLIGA.
Sen kommer jag hem till lägenheten och visar stolt upp mina fynd inför mina flatmates. "titta! en vitkål för 30 p! och titta vad jag hittade, buljongtärningar för 5 p!" De flackar med blicken och blir lite röda i ansiktet. De skäms över att jag skyltar med att vara fattig. På deras hyllor finns inte en enda matvara av detta märke, enligt dem är sainsburys basics till för de som är arbetslösa och panka. De tycker t.o.m att jag är lite konstig som lagar mat själv. De köper allt färdigt (förutom polackerna då, som ständigt plågar mig med dessa köttgrytor). Men jag låter minsann mig inte nedslås, och fortsätter laga mina storkok linsgrytor (med endast basics ingridienser) som räcker i ca 2 veckor. De är inte världens mest kulinariska upplevelser, men de kräver en mästerkock:
1. Stek lök.
2.Häll i vatten, ett kg linser, broccoli (eller varför inte den billiga vitkålen?) plus några buljongtärningar.
3. Koka tills allt är mjukt.
Hoppas det inte låter alltför svårt. Du kan ju peppra lite också om du känner för det. Låt er bara inte luras av den ganska otäcka färgen, det ska vara så. När jag sedan äter brukar mina flatmates fråga "Vad är det där för något ingrid? Något typiskt svenskt?" sen tittar de ner i den överkokta sörjan med avsmak. "Nja, inte särskilt svenskt, men vi har en annan lustig tradition" och jag börjar berätta om surströmming. De ser smått illamående ut, slutar äta och går ut från köket.
Nåja, jag får ju sitta ifred iallafall.


Kommentarer
Postat av: Emanuel

Jepp du har fattat Ingrid, det här landet är klass och varje klass har sitt egen plats. De som vill känna sig förmögna handlar på Waitrose, de som inte bryr sig ifall någon tror att de är fattiga handlar Tesco Value eller Sainsbury Value varor. I söndags såg jag en äldre dam handla sån där billighetsöl som kommer i en Orange och vit burk!

2009-02-11 @ 02:04:32
URL: http://www.countryplug.com
Postat av: Veera

Dina "flatmates" har ingen matkultur! Jag tycker att det är bra att du förhåller dig till så pass nyttig mat och ändå befinner dig i England. Ja, du fattar. Trevlig blogg också, gillar att läsa den! :)

2009-02-12 @ 17:12:58
URL: http://veeralaurila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0