En bruksanvisning

Är det någon av er läsare som har provat på någon av oshos aktiva meditationer? (Att skriva ordet "läsare" i plural var kanske att överdriva)
De rekommenderas varmt. Och varm blir man, vill jag lova. Oshos dynamiska meditation är ett fullvärdigt gym-alternativ, men det är också en riktig känslo-förlösare, så när jag känner att jag behöver rensas på oförlösta känslor beger jag mig till den lilla lokalen nära kings cross för att efteråt känna mig pånyttfödd.

Själva meditationen består av 5 stadier. Jag tänkte skriva en liten bruksanvisning så ni kan praktisera detta hemma (använd ett ljudisolerat rum, ni förstår strax varför)

Stadie ett: Andas kaotiskt och orytmiskt genom näsan i 10 min. Rejäla andetag ska det vara, som om ni snyter er. Snorkråkor flyger i luften så se upp. 

Stadie två: Släpp lös alla era undertryckta känslor. Ni behöver inte anstränga er, allt kommer upp av sig självt. Ett ljudisolerat rum är att föredra eftersom man vrålar, skriker, tjuter eller gråter. Du blir ett vilddjur. Det är ganska spännande att utföra detta stadie i grupp som ni förstår, folks känsloreaktioner kan vara mycket intressanta, men eftersom man är så inne i sig själv märker man det knappt.

Stadie tre: Trötta ut dig fullständigt. Hoppa jämfota, sträck armarna mot skyn och säg "huh huh huh" vid varje hopp. Varning: Det kommer bildas en pöl av svett under dig.

Stadie fyra: Var stilla och invänta en normal hjärtrytm.

Sista stadiet: Dansa en liten jubeldans till tjusig sitar-musik. Du är definitivt i trans i detta stadie.

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Zaba

Såg din post på Londonsvenskar.



Känns som vi har aningens gemensamt, träffas gärna upp för veganskt/vegetariskt trots att jag inte är vegitarian.



Zaba

2009-10-04 @ 17:19:59
URL: http://runningforhealth.wordpress.com/
Postat av: Anonym

Jag har gjort detta. Underbart! Men som sagt, väldigt krävande! Har du också varit i Pune och lärt dig? kram

2009-10-04 @ 17:50:52
Postat av: Zaba

vad sägs om att kanske mötas upp någon kväll nsästa vecka?



Vegancafe låter spännande.

2009-10-05 @ 14:48:00
URL: http://runningforhealth.wordpress.com/
Postat av: Karin

Hej! Jag såg din post på londonsvenskar och jag tror att vi kan ha en del gemensamt. Jag är visserligen varken vegan eller vegetarian, men jag har världsräddarambitioner och är väldigt nyfiken på yoga :) Jag skulle absolut kunna tänka mig en fika på ett vegancafé, är faktiskt ledig hela dagen imorrn om du är sugen. Du kan ju skicka ett sms på 07818169100 :)

2009-10-05 @ 18:44:58
URL: http://karinmoestam.blogspot.com
Postat av: Zaba

Torsdag kanske?

2009-10-08 @ 15:23:14
URL: http://runningforhealth.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0