Misslyckade packningsförsök

Jaha, nu är det alltså två dagar tills jag åker, och istället för att packa har jag fastnat i Mark Levengoods bok "Hjärtat får inga rynkor". Inget i världen kan få mig att slita mig från detta lilla epos som rymmer all Marks livsvisdom, och medan jag läser på finlands-svenska förundras jag över hur klok karln är. 

 ”Min mormor var så rädd för fyllgubbar. Om vi var ute och promenerade och ett fyllo kom fram till oss och tiggde om en slant, då grep hon min hand så hårt och väste: Stå alldeles stilla och blunda, så tror han att vi är döda. Och jag stod där och gjorde som hon sa, men jag tänkte:
Det här fungerar nog inte. Han tror inte vi är döda. Han tror bara vi är en galen kärring och ett bisarrt barn.
Åren har gått. Mormor har slutit ögonen för gott. Men jag blundar inte. Jag tittar rakt på fyllgubben och jag tänker: Han är full. Och runt honom slår parken ut i blom. Jag tänker inte låtsas vara död. Livet är för vackert.”/Mark L

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0